ميزان كردن آمریکا برگزاری آمریکایی کره شمالی

ميزان كردن: آمریکا برگزاری آمریکایی کره شمالی اخبار اقتصادی و بازرگانی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری گونی گونی اسکناس خرج فیلمهایی که کسی نمی بیند!

بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مهمترین نهاد زیرمجموعه شرکت سینمایی سالهاست براساس ضوابط خاص خود از فیلمسازان به گونه های متفاوت از شراکت در تولید گرفته تا اعطای

گونی گونی اسکناس خرج فیلمهایی که کسی نمی بیند!

گونی گونی اسکناس خرج فیلمهایی که کسی نمی بیند!

عبارات مهم : سینما

بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مهمترین نهاد زیرمجموعه شرکت سینمایی سالهاست براساس ضوابط خاص خود از فیلمسازان به گونه های متفاوت از شراکت در تولید گرفته تا اعطای وام و خرید حقوق اثر حمایت می کند.

روند و تعریف وام های سینمایی در این سالها بدهید شکل است که تهیه کننده تقاضای وام می کند، اگر فیلم توانست هزینه خود را برگرداند که قسط هایش را در روالی معین پرداخت می کند و اگر هم نتوانست، مدیران سینمایی اجازه انتشار نسخه ویدئویی فیلم را نمی دهند تا تسویه حساب صورت گیرد.

گونی گونی اسکناس خرج فیلمهایی که کسی نمی بیند!

این روند مهم وام های سینمایی در طول این سال هاست؛ وام هایی که حالا بعد از گذشت سالها نه تنها به روند و تسهیل در فیلمسازی کمکی نکرده اند که حتی در مواقعی به مسئله جدیدی جهت فیلمسازان تبدیل شده است اند.

سال گذشته به منظور زیاد کردن تعداد وام گیرندگان و شفافیت در نحوه اجرای حمایت ها و همچنین عوض کردن شیوه های پرداخت تسهیلات به پروژه های سینمایی، تفاهم نامه ای با صندوق اعتباری هنر امضا شد. در طرح تازه بانک های دولتی و شخصی نیز با همکاری در تولید تعدادی پروژه ها تلاش کردند تا در تناوب اقتصادی سینما نیز حضور پیدا کنند. حضوری که در بسیاری موارد با شکست های تجاری مواجه بود. با این اوصاف هیچ تهیه کننده مستقلی این کار را انجام نمی دهد. در سالهای گذشته هم همین شرایط بوجود آمد و بعضی از تهیه کنندگان با توجه به عدم فروش مناسب فیلم به علت شرایط و فضای بد اکران نتوانستند وام های خود را به بانک ها بازپرداخت کنند. با این اوصاف فارابی هم ناخواسته فیلمسازان را به سمت تهیه آثار سخیف و بفروش هدایت می کند و احتمالا کم کم با این روند سینمای فرهنگی از بین می رود.

این پرسش پیش می آید بنیاد سینمایی فارابی که بازوی اجرایی شرکت سینمایی هست، آیا قرار است به فیلمسازان کمک و یاری برساند یا با شرایط ارائه وام امکان فعالیت فرهنگی را از آنان سلب کند؟! با توجه به اینکه جذب سرمایه بسیار طاقت فرساست و این نوع تسهیلات به تهیه کننده هیچ کمکی نمی کند و او را از ادامه راه باز می دارد. هرچند نمی توان منکر این شد که عدم تعهد بعضی فیلمسازان در بازپرداخت وامها زمینه ساز سیاستگذاریهای پیشگیرانه تازه شده است است.با این حال بعد از انتشار فهرست وام گیرندگان از فارابی و موسسه رسانه های تصویری و مرور بعضی نامهای کم اهمیت و فیلمهایی که علی رغم دریافت رقمهای کلان،برگشت سرمایه نداشته اند،این پرسش شکل می گیرد که آیا در این راه و اعطای وام عملکرد کارشناسانه ای صورت نگرفته است.البته نمی خواهیم منکر وجود سینمای هنری و بعضی فیلمهایی شویم که به رغم کم تماشاگر بودن،از ارزشهای سینمایی برخوردارند،اما نمونه هایی در فهرستهای انتشار یافته وجود دارند که نه ارزش هنری دارند و نه تماشاگر عام آنها را می پسندد.

بانی فیلم به همین انگیزه در گزارش حاضر به در گفت وگو با چندینه تن از سینماگران پرداخته که در ادامه می آید.

بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مهمترین نهاد زیرمجموعه شرکت سینمایی سالهاست براساس ضوابط خاص خود از فیلمسازان به گونه های متفاوت از شراکت در تولید گرفته تا اعطای

***
جمال شورجه:
بهتر است فارابی خودش را درگیر امور مالی نکند
جمال شورجه یکی از سینماگرانی بود که سال گذشته جهت فیلم «اعتراف» به کارگردانی احمد کاوری از بنیاد سینمایی فارابی وام گرفت.

این فیلمساز به بانی فیلم گفت: اینکه حقیقتاً وامها به چه فیلم هایی تعلق گرفته و اینکه به عنوان نمونه بنیاد سینمایی فارابی چه سیاست هایی در این باره دارد اطلاع دقیقی ندارم. ولی تجربه شخصی خودم این بود که سال گذشته جهت فیلم «اعتراف» به کارگردانی احمد کاوری از بنیاد سینمایی فارابی وام دریافت کردم و خرج تسهیلاتی شد که جهت این فیلم مورد نیاز بود. طبق روال فیلمنامه را ارائه دادیم تا خوانده شود و در نهایت وامی به این پروژه تخصیص داده شده است داده شد، ولی اینکه در کم و کیف بقیه کارها قرار بگیرم خیلی نمی توانم نظر بدهم. «اعتراف» یک فیلم طنز- اجتماعی با لایه هایی از ریشه امنیتی هست. قطعاً فارابی دنبال سیاست هایی است که متناسب با آن سیاست ها وامها را به فیلم های متفاوت بدهد. شورای تسهیلات در بنیاد سینمایی فارابی وجود دارد که زیر نظر بخش فرهنگی به مدیریت آقای نقاش زاده فعالیت می کند. در این بخش جهت اعطای وام به فیلمنامه هایی که می خواهند از تسهیلات بهره ببرند، دقت های مورد نیاز و کار کارشناسی دقیق را انجام می دهند. خصوصاً با حساسیتی که آقای نقاش زاده در امر فیلمنامه و محتوا و رویکرد فیلمنامه دارد و اینکه این فیلمنامه ها بازگشت سرمایه را بتواند پاسخ بدهند،بی تردید وامها به روش درستی تزریق می شوند. این فیلمها هم عموما به لحاظ اقتصادی، معنا و محتوایی به سینما کمک می کنند. قاعدتاً یک سری فرمولهایی در این شورا جهت خودشان دارند و اعمال می کنند.سابق هم هر شورای مشابهی که می درخواست کردند تسهیلات بدهند براساس یک قواعد و قانونی عمل می کردند. هرچند یک مقدار سلیقه ها و نظرات شوراها با هم متفاوت بود و این امری طبیعی هست. قاعدتاً هم باید این طور باشد فیلم هایی را بنیاد سینمایی فارابی کمک و حمایت می کند که به اقتصاد سینما یاری کند و هم محتوای مناسبی داشته باشد و این فرمول را باید رعایت کند. شاید کم و بیش بنا به سلیقه هایی یک مقدار حساسیت ها نسبت سوژه ها زیاد یا کمتر باشد. یا به عبارتی روی اینجور موارد مثلاً نظراتی داشته باشند که طبیعی هست. نمی شود گفت همه وامهایی که داده شده است سوخت رفته اند. دولت های متفاوت به خیلی فیلم ها وامهایی داده اند که پاره ای موفق و پاره ای ناموفق بودند. در واقع ولی قاعدتاً باید از آثاری حمایت شود که هم تماشاگر جذب کند هم محتوای مناسبی داشته باشد.

کارگردان «سی و سه روز» با مثبت ارزیابی کردن همکاری بانک ها در این زمینه بیان داشت: به نظرم عاقلانه است که بنیاد سینمایی فارابی، خودش را درگیر طلب و بدهی ها نکند. البته بخشی از هزینه ها را بنیاد فارابی وام می دهد. از درصدی که بالاتر باشد صندوق بازیگران و صورت های معروف را معرفی می کند. باز اصل ماجرا معرفی از طرف بنیاد فارابی هست؛ به عبارتی همچنان در بررسی فیلمنامه و ایجاد شورای تصمیم گیرنده تسهیلات در واقع بنیاد فارابی نقش دارد. در کل ولی اگر خودش را درگیر امور مالی نکند،به نظر می رسد فرمول بهتری باشد. هر چند تا درصدی را بنیاد فارابی در ازای چکی که از تهیه کننده یا سرمایه گذار دریافت می کند تسهیلات را واگذار می کند. منتها مبالغ پایین و مبالغ اوج را به صندوق بازیگران و صورت های معروف معرفی می کند. در آنجا هم تدابیر مورد نیاز را در نظر می گیرند و بانک کارآفرین متولی این امر است و این وامها را با تضامین مورد نیاز به تهیه کننده یا سرمایه گذار تخصیص داده شده است می دهند.

***
امیر سمواتی:
فارابی تجدید نظری جدی در روند اعطای وامهایش داشته باشد
امیر سمواتی قبلاً فیلمی به صورت همکاری با فارابی ساخته است.

تهیه کننده فیلم «دربند» راجع به اینکه آیا وامها به فیلم هایی تعلق می گیرد که فروش ارزش پایین هست، به بانی فیلم گفت: اصلاً اینطور نیست که مبنای ساختن فیلم در سینمای کشور عزیزمان ایران صرفاً فروش باشد. این حرف غلطی است که یک سری سوء استفاده می کنند و می گویند.شما نگاهی به فیلم هایی که نمی فروشد بیندازید. بعضی ها جرأت ندارند با خانواده هایشان به تماشای این فیلم ها بنشینند. طبیعتاً جاهایی مثل بنیاد فارابی باید وامهایی بدهد و فیلم هایی ساخته شود که حرفی جهت گفتن داشته باشد. اینکه عده ای در این دولت دارند یک فیلم را پروپاگاندا می کنند که فلان فیلم انقدر فروخته و …، ببینید به فرهنگ کشور چه آسیب وحشتناکی می زند. روندی که الان وجود دارد شرایطی ایجاد خواهد کرد که مطمئن باشید سینماهایمان را به محیطی غیر از محل نمایش فیلم تبدیل می کند، وگرنه با این شرایط اقتصادی فیلمسازی دیگر جواب نمی دهد. نگاه کنید امسال آن دسته فیلم هایی که حرفی جهت گفتن داشتند، اجازه اکران پیدا نکردند. هنگامی که هم به زور سازندگان،آن هم در تایمی بد و با سالن محدود اکرانشان می کنند، می گویند دیدید نفروخت! این شرایطی است که شرکت سینمایی امروز جهت فیلم ها درست کرده. مراکزی را درست کردند به نام هنر و تجربه، و اندیشه را از سینما جدا کرده و به گوشه ای بردند که هر کسی می خواهد حرفی بزند همانجا بزند.گویی بقیه فیلمها بویی از هنر و تجربه نبرده اند! متأسفانه یک سری هم دارند با ساخت فیلم به عنوان بفروش از شرایط فعلی سوء استفاده می کنند. در چند سال اخیر فیلمهایی محدود داشتیم که حرفی جهت گفتن داشته باشند و تعدادشان به انگشتان دست هم نمی رسد، چون اجازه نمی دهند در فضایی باز فیلمسازی دنبال شود. نگاه کنید آدمهایی که تفکرات کاملاً چیپ و مبتذل دارند، الان اسم ساخته هایشان را گذاشته اند بفروش. به نظرم جهت نجات از این وضع، بنیاد سینمایی فارابی مردانه وسط بیاید و تجدید نظری جدی در روند اعطای وامهایش داشته باشد؛وگرنه بزودی فرهنگمان را دو دستی تقدیم کشورهای غربی خواهیم کرده و عالی ترین کار صرفا این خواهد بود که فیلم های خارجی را جهت اکران بیاورند.

کارگردان «باغ قرمز» در خصوص همکاری بانک ها در این زمینه افزود: تا زمانی که فارابی بودم، هم وام گرفتم و هم وام را بعد دادم و همکاری در تولید فیلم هایم نیز بوده که منطقی انجام شده است هست. البته راجع به جزییات این فرآیند تازه اطلاعی ندارم، ولی در فرآیند قبلی بنیاد فارابی این ایراد را داشت شوراهایی که خودشان در حیطه سینمایی اطلاعات ندارند، هر حرفی می زدند باید اجرا می شد و این شیوه متأسفانه اشکالاتی داشت.

گونی گونی اسکناس خرج فیلمهایی که کسی نمی بیند!

او ادامه داد:یادم است فیلم «دربند» را می خواستیم بسازیم اول همکاری کردند، ولی بعد از آن محکوم مان کردند که مدیریت را بلد نیستم و قراردادشان را فسخ کردند. ولی بعد از آن دیدند که فیلم خوب از آب درآمد و گفتند ما هستیم! اغلب اعضای این شوراها کارمند هستند و طبعا هنگامی که قرار باشد راجع به فیلمی که ۲ میلیارد هزینه اش هست، تصمیم بگیرند،خیلی نظرات دقیقی نخواهند داشت.

***
فرزاد موتمن:
پارتی بازی به قضیه وام گرفتن جهت فیلمسازی هم سرایت کرده
فرزاد موتمن بابت فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی» که در واقع تهیه کننده صوری این فیلم بود، از بنیاد فارابی وام گرفته بود.

کارگردان «سراسر شب» در این باره به بانی فیلم گفت: فکر می کنم لیستی که بنیاد سینمایی فارابی و موسسه رسانه های تصویری منتشر کردند،اسم من در آن نبود. تنها مبلغ ۱۰۰ میلیون بابت فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی» گرفتیم که من در واقع تهیه کننده صوری این فیلم بودم ولی به تهیه کننده مهم این پول تعلق گرفت و فقط قرضش ماند جهت من! بعد از ۴ سال هنوز تهیه کننده مهم امضایی نداده که این پول را دریافت کرده هست. این نشان می دهد من زیاد جزو وام بگیران حرفه ای نیستم. با توجه به اینکه سینمای ما یک سینمای شخصی نیست، خیلی طبیعی است که وامهای دولتی گرفته شود. از آنجا که سرتاسر جامعه ما را پارتی در برگرفته، این قضیه هم به سینمای کشور عزیزمان ایران سرایت کرده هست. این اتفاق یک جامعه است و اتفاقی نیست که در سینمای کشور عزیزمان ایران بشود حلش کرد.

کارگردان «هفت پرده» در خصوص وام گرفتن از بانک ها افزود: در این باره باید از تهیه کننده ها پرسش کنید و نمی توانم نظری بدهم.

بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مهمترین نهاد زیرمجموعه شرکت سینمایی سالهاست براساس ضوابط خاص خود از فیلمسازان به گونه های متفاوت از شراکت در تولید گرفته تا اعطای

***
مجید جوانمرد:
چرا وامهای کلان فقط به یک عده خاص تعلق می گیرد؟!
مجید جوانمرد اعتقاد دارد: آیا وامهای کلان فقط به یک عده خاص تعلق می گیرد و به افرادی همچون من که سابقه زیادی در سینما دارم چیزی نمی رسد؟!

کارگردان «آدم باش» راجع به اینکه آیا وامها به فیلم هایی تعلق می گیرد که فروش ارزش پایین هست، به بانی فیلم گفت: خودم یک تجربه با بنیاد سینمایی فارابی داشتم. وامی که به من تعلق گرفت وام کلانی نبود. در حدود ۵۰ میلیون به عنوان کمک از فارابی گرفتم و در شرایطی اضطراری به این پول نیاز داشتم تا فیلم «آدم باش» را به اتمام برسانم. متأسفانه فیلم در یک اکران بد با شکست مواجه شد.این جهت نخستین بار که در تولید یک فیلم شراکت کردم تا بتوانم منبع درآمدی داشته باشم ،اما متأسفانه نتیجه خوبی حاصل نشد. در همان موقع مشکلم را با بنیاد فارابی در میان گذاشتم و خواستم از ۵۰ میلیون وامی که به من تعلق گرفته صرف نظر کنند که موافقت نکردند. حال اینکه تنها درآمدی که از اکران این فیلم عایدم می شد، همین ۵۰ میلیون بود. پیشنهاد دادم رقم را در کار بعدی ام از من کسر کنند ولی بنیاد فارابی هیچگونه همکاری نکرد و اظهار داشت اگر وام پرداخت نشود، مجوز نمایش خانگی را باطل و به عنوان گرو نگه می داریم تا وام را پرداخت کنید. بعد از این ماجرا با خودم عهد کردم دیگر از فارابی وام نگیرم، چون شناختی از سابقه سینماگران ندارند، شرایط را درک نمی کنند و سینما را به خوبی نمی شناسند. نمی دانم آیا این وامهای کلان فقط به یک عده خاص تعلق می گیرد و به افرادی همچون من که سابقه زیادی در سینما دارم، تعلق نمی گیرد؟! در کل برخورد درستی با اهالی سینما ندارند. من که ۳۰ سال جهت سینمای کشور عزیزمان ایران زحمت کشیده ام ولی اجازه ندادند با مدیر بنیاد سینمایی فارابی ملاقات داشته باشم. نامه ای جهت مدیر وزارت ارشاد نوشتم و در این نامه اشاره کردم که بعضی از بزرگان سینما وضع اقتصادی بدی دارند.

کارگردان «قافله» در خصوص وام گرفتن از بانک ها افزود: در کل با سینمای دولتی مخالفم. چه فیلمهایی بسازند که پول این وامها در بیاید؟! باید به بخش شخصی میدان بدهند و سرمایه ای در اختیار تهیه کنندگان بگذارند و کاری به آن نداشته باشند که چه فیلمی می سازند. تهیه کننده و کارگردان فیلمی بسازند که در وهله اول پول و سرمایه اولیه آن برگردد تا بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند. با هرگونه وام که دولت در اختیار سینمای کشور عزیزمان ایران بگذارد، مخالفم؛ به خاطر اینکه از پای بست ویران هست. به بخش شخصی میدان ندادند و کارهای سفارشی را انتظار دارند و پیشنهاد می دهند که سینمای بدنه را به نابودی کشانده هست. در ژانر اکشن و اجتماعی کار می کردم و ژانری که هر لحظه تماشاگران خاص خودش را داشت، ولی به این ژانر می گویند سینمای هالیوودی و انقدر به این سینما بی محلی کردند تا نابود شد.

گونی گونی اسکناس خرج فیلمهایی که کسی نمی بیند!

بانی فیلم

واژه های کلیدی: سینما | سینمای | سینمایی | سینماگران | تهیه کننده | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه